یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

آموزشی

یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

در این مطلب به شما میگوییم که یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد

زمان خرید و فروش یک دامنه، اولین موضوعی که به ذهن می رسد این است که یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟


حالا به ویژگی های یک دامنه ی خوب می پردازیم


پسوند مناسب

بسیاری از مردم هنوز وقتی با آنها در مورد یک وبسایت صحبت میکنید بلافاصله پسوند .com ذهن‌شان شکل می‌گیرد و به نوعی به آن اطمینان خاطر دارند. پس بهترین انتخاب در بین دامنه‌های بین‌المللی بدون هیچ فکر اضافی .com است. اما در ایران با توجه به پایین تر بودن هزینه ثبت و تمدید، مردم بیشتر به دامنه هایی با پسوند ir گرایش دارند تا دامنه های خارجی و در برخی مواقع موجب اطمینان بیشتر به آن کسب و کار می شود. (دیدم که میگم!)
 


کوتاه بودن

دامنه هایی که دارای 3 - 4 - 5 - 6 یا حتی 10 کاراکتر باشند جزء دامنه های کوتاه به حساب می آیند. سعی کنید دامنه های کوتاه انتخاب کنید. یک کلمه ای یا نهایتا دو کلمه ای باشد: مثلا دامنه هایی مانند ozip.ir یک کلمه ای و دامنه ی siblink.ir دو کلمه ای می باشند. تایپ یک دامنه کوتاه برای کاربران راحت تر و خوشایند تر است.



قابلیت ماندگاری

یعنی بتواند در ذهن مخاطب بنشیند و مخاطب بتواند به سادگی آنرا به یاد بیاورد. در ایران وقتی صحبت از فروشگاه اینترنتی میکنیم، یقینا اولین دامنه های که به ذهنتان میرسد دیجی کالاست. فرض کنید یک فروشگاه موبایل بنام موبایل ولیعصر، دامنه ای به شکل ValiasrMobile.ir  یا vasrrmobi.ir  انتخاب نماید. درست است که دامنه اول کمی طولانی تر است اما مسلما راحت تر در ذهن کاربران می نشیند تا دامنه دوم ...



متناسب با موضوع کسب و کار

حتی الامکان متناسب با موضوع کسب و کار باشد (ویژه خریداران) تا کاربران از روی نام دامنه متوجه موضوع کسب و کار شما شوند. فرض کنید یک نفر با نام خانوادگی محمودی، قصد راه اندازی یک گلفروشی انلاین دارد و نام خانوادگی خود را بر روی کسب و کار فروش گل بگذارد. کدام مناسب تر است ؟ mahmudi.ir  یا golsa.ir 



نداشتن خط تیره یا اعدد

حتی الامکان دامنه ای انتخاب کنید که دارای خط تره یا اعداد در ابتدا، وسط یا انتها نباشد. ارزش دامنه ای مانند ozip.ir از دامنه ی ozip1.ir  بیشتر است.



منحصر به فرد بودن

دامنه باید خاص و منحصر به فرد باشد. به عنوان مثال دامنه ای مانند digikalaplus.ir یا digikala1.ir شبیه به دامنه دیجی کالا هستند اما علاوه بر اینکه ارزشی ندارد، بلکه میتوانند برای شما مشکلات حقوقی نیز بوجود بیاورند. یعنی ممکن است برند اصلی از شما بابت کپی کردن نام برندش، شکایت کند. از طرفی شبیه بودن نام دامنه به یک دامنه معروف حس تقلب به مشتری می دهد.



نداشتن حروفی با هجی سخت

حروف دامنه نباید کاربر را دچار اشتباه تایپی کند. در انتخاب نام دامنه از کلماتی استفاده کنید که حروف آن دارای هجی خاص و سختی نباشد یا شبیه برند خاصی نباشد که کاربر با اشتباه تایپی وارد وبسایت رقیب شود.



دارای کلمات کلیدی

حتی الامکان نام دامنه باید دارای کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار شما باشد تا بتوانید از رقیبانتان در موتورهای جستجو پی شی بگیرید. هنگامی که نام دامنه شما حاوی کلمه کلیدی بوده و  فعالیت آن درباره همان موضوع است، پیش‌بینی محتوای وب شما برای افراد بسیار آسان می‌شود. این امر نه تنها به جذب بیشتر بازدیدکنندگان کمک می‌کند، بلکه حتی امکان بهینه‌سازی موتور جستجو یا همان سئو را نیز فراهم خواهد کرد.



قابلیت برند سازی

بهتر است نام دامنه با برند کسب و کار شما یکی باشد که هم برندسازی شخصی شود و هم به مشتریان اطمینان خاطر دهد. اصطلاح گوگل در فرهنگ لغت معنی خاصی ندارد، اما همه در مورد آن اطلاعات دارند. این اسم سایت ثابت می‌کنند که چگونه یک نام خلاقانه می‌تواند توجه و نظر بازدیدکنندگان را جلب کرده و در جا انداحتن تصویر برند شما در ذهن مخاطبان کمک کند.
 
چنین ویژگی هایی میتواند بر روی ارزش یک دامنه تاثیر بسزایی بگذارد.

متاسفانه تورم در کشور، بر روی قیمت گذاری دامنه ها هم تاثیر گذاشته و یک حباب کاذب ایجاد نموده و قیمت ها به شدت بالا رفته است. در بسیاری از آگهی ها مشاهده شده که آن دامنه دارای ارزشی به مراتب پایین تر از قیمت درج شده بر روی آگهی دارد.

در وبسایت رند مارت برای قیمت گذاری بر روی دامنه ها، محدودیتی قرار داده نشده است و کاربران میتوانند قیمت های دلخواه خود را بر روی آگهی ها درج کنند. لذا وبسایت رند مارت جهت بالا رفتن شانس فروش دامنه پیشنهاداتی به شرح زیر دارد:
  • تماس با کارشناسان رند مارت و درخواست مشاوره در خصوص قیمت گذاری بر روی دامنه ها
  • درج قیمت های منطقی تر به شکلی که برای خریداران، مقرون به صرفه باشد.
  • درج توضیحات کافی و واضح در خصوص دامنه و کاربرد آن تا خریداران با آگهی کافی نسبت به خرید دامنه ها اقدام کنند.
  • همکاری با رند مارت و انجام پاره ای از اقدامات جهت بالا بردن شانس فروش (7 قدم طلایی برای افزایش فروش دامنه)