تاثیر دامنه و پسوند بر روی سئوی سایت

آموزشی

تاثیر دامنه و پسوند بر روی سئوی سایت

در مقاله به بررسی تاثیر دامنه و پسوند دامنه بر روی سئوی وبسایت می پردازیم. با ما همراه باشید.

اگر نمیدانید سئو چیست حتما مقاله "سئو چیست و چه تاثیری بر روی وبسایت میگذارد ؟" را مطالعه کنید.

چندی پیش در مقاله ای تحت عنوان " یک دامنه خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ " توضیحاتی در خصوص شرایط یک دامنه خوب براتون نوشتیم. حالا با توجه به آن مقاله، در ادامه به موضوع تاثیر یک دامنه خوب بر روی سئو وبسایت شما میپردازیم.

دامنه‌ای که با در نظر گرفتن اصول سئو انتخاب شود، در بهینه‌سازی جایگاه شما در رتبه‌ بندی موتورهای جستجو موثر خواهد بود. از آنجا که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو رضایت مخاطب و کاربر است، آسانی تلفظ و املاء نام دامنه برای کاربر، اهمیت پیدا می‌کند. اگر بتوانید نام دامنه را تا حد ممکن (یعنی تا جایی که به مفهوم ضربه‌ای نرساند) کوتاه در نظر بگیرید بهتر است؛ چرا که در این صورت زودتر در ذهن مخاطب خود نقش می‌بندید.


در انتخاب نام دامنه آینده نگر باشید

مانند هر تجارت دیگری، برای موفقیت در کسب و کار آنلاین خود ملزم به داشتن برنامه‌ای بلند مدت هستید. با این حال، ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود و مجبور به ایجاد تغییراتی در استراتژی‌های خود شوید. تصور کنید که قصد دارید تا یک فروشگاه اینترنتی را برای فروش گوشی موبایل به صورت آنلاین راه‌اندازی کنید. شاید استفاده از نام‌هایی که کلمه‌ی Mobile را در بر می‌گیرد، انتخاب جذابی به نظر برسد اما توجه داشته باشید که ممکن است در آینده‌ای دور یا حتی نزدیک، محصولی غیر از گوشی موبایل را هم به سبد کالاهای فروشگاه خود اضافه کنید. پس بدون شک، استفاده از کلمه‌ی Mobile در نام دامنه‌ای که علاوه بر گوشی موبایل به فروش سایر محصولات هم اشتغال دارد، می‌تواند مانعی بزرگ در مسیر موفقیت باشد.



طول عمر و قدمت یک دامنه هیچ تاثیری بر سئوی سایت ندارد

شاید این سوال برای خیلی‌ها پیش بیاید که آیا دامنه های قدیمی‌ تر از اعتبار بیشتری نزد گوگل برخوردار هستند؟ در بسیاری از کسب و کارهای سنتی، سال تاسیس یا شروع به کار، تاثیر چشمگیری روی ارزش و اعتبار آن برند می‌گذارد؛ باید توجه داشته باشید که تجارت‌های آنلاین هم از این قاعده مستثنی نیستند. نمی‌توان منکر تاثیر طول عمر دامنه روی سئوی وب سایت شد اما واقعیتی که وجود دارد این است که این موضوع تاثیر چندانی بر روی سئو سایت شما ندارد. به عبارتی دیگر، یک وب سایت تازه تاسیس با رعایت بسیاری از مسائل فنی در کنار محتوای مناسب، به راحتی می‌تواند در صفحه‌ی نتایج جستجوی گوگل یا همان سرپ، از یک دامنه‌ی 5 ساله سبقت بگیرد.

پس اگر به دنبال راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی هستید، برای داشتن یک دامنه قدیمی اصراری نداشته باشید؛ ما به شما این اطمینان را می‌دهیم که با رعایت سایر اصول و قواعد تاثیرگذار در سئو، سایتی بهینه برای موتورهای جستجو داشته باشید.

البته به این نکته هم توجه داشته باشید که منظور از طول عمر یک دامنه‌ی اینترنتی، زمان ثبت آن نیست؛ بلکه عمر یک دامنه موقعی آغاز می‌شود که اولین مطلب بارگذاری شده روی آن، در موتورهای جستجو ایندکس شده باشد. پس اگر 10 سال پیش دامنه‌ای ثبت کردید و هیچ فعالیتی در آن نداشته‌اید، روی اعتبار آن هیچ حسابی باز نکنید؛ چنین دامینی هیچ تفاوتی با دامنه‌ای که تنها چند ساعت یا حتی دقیقه از زمان ثبت آن می‌گذرد، ندارد.
 


کوتاه بودن نام دامنه

با کوتاه بودن نام دامنه و در نتیجه ماندن در ذهن مخاطب، دیر یا زود شما به یک برند تبدیل خواهید شد. استفاده از کلمات کلیدی حوزه کسب و کار نیز در برندسازی برای شما موثر است. با این کار از دو جهت سود می کنید:
  1. فهماندن حوزه کسب و کار خود به موتورهای جستجو
  2. آشنایی مخاطب با حوزه های کسب و کار شما در حین مراجعه به سایت

به عنوان مثال اینجا میتوانید تعدادی از دامنه های کوتاه را مشاهده نمائید.
انواع پسوندهای دامنه
پسوندهای دامنه در انواع مختلفی دسته بندی می شود از جمله پسوند‌های ملی و بین‌المللی. انتخاب پسوند مناسب امر مهمی در سئوی سایت می‌باشد. حالا به معرفی انواع دامنه بر اساس پسوندها می پردازیم:
  1. دامنه‌های سطح بالا یا TLD (برای مثال com. و net.)
  2. دامنه‌های سطح بالای کد کشور و یا ccTLD (برای مثال ir. برای ایران و co. برای کلمبیا)
  3. دامنه‌های سطح بالای حمایت مالی و یا sTLD (برای مثال edu. مرتبط با سازمان‌های آموزشی)
انتخاب هر یک از این پسوندها تاثیراتی در جایگاه شما در نتایج جستجو دارد. برای تصمیم‌گیری در زمینه نوع پسوند دامنه باید با توجه به حوزه کسب و کار خود، وسعت مکانی فعالیت (داخلی و خارجی) و سنجش هزینه‌ها تصمیم بگیرید. برای مثال اگر قصد دارید در فضای بین‌المللی فعالیت کنید، انتخاب پسوند ir. اشتباه خواهد بود و بالعکس اگر قصد فعالیت در فضای داخلی کشور را دارید، استفاده از دامنه ای با پسوند ir  بسیار توصیه میشود.


سئو و انتخاب پسوند مناسب

با توجه به تحریم‌های بین‌المللی که بر علیه ایران اعمال شده است استفاده از پسوند‌های بین المللی ممکن است سئو سایت را دچار مشکل کند. چرا که تشخیص محدوده جغرافیایی ممکن نخواهد بود. برای حل این مشکل ثبت یک دامنه ملی می‌تواند مفید باشد چرا که در دامنه‌های ملی منطقه جغرافیایی به صورت پیش فرض برای موتورهای جستجو مشخص می‌باشد.
در صورت کلی استفاده از پسوندهای سطح اول مناسب‌تر بوده و تاثیر مثبتی در جایگاه رتبه سایت در نتایج جستجو ها خواهد داشت. طبیعتاً برای ثبت دامنه با پسوند سطح اول هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد اما باید بدانید که منافع سرمایه گذاری شما، در آینده نزدیک به شما باز می گردد.

از آنجا که دامنه و پسوند آن، اولین مفهومی است که کاربر از سایت شما می‌بیند و به خاطر می‌سپارد، نباید آن‌ها را دست کم بگیرید. دامنه به عنوان اولین مشخصه سایت شما، می‌تواند فرصت معرفی کسب و کارتان به مخاطبین باشد. پسوندها نیز با توجه به مواردی که گفتیم باید انتخاب شود.


تاثیر تاریخچه یک دامنه بر روی سئو

اگر به بهانه‌ی استفاده از نام یک دامنه‌ی از پیش ثبت شده یا بهره بردن از اعتبار طول عمر یک دامنه، به دنبال خرید دامین دیگران هستید، باید به تاریخچه‌ی آن دامنه هم توجه داشته باشید. اگر دامنه دارای بیش از سه یا چهار صاحب در تاریخچه‌ی خود شده باشد، از دیدگاه گوگل این دامنه اعتبار پایینی دارد. پس برای خرید یک دامنه‌ی دست دوم، حتما حتما تاریخچه و سرگذشت آن را مورد بررسی قرار دهید.


دامنه نباید دچار پنالتی و خطا شده باشد

یکی از مهم‌‎ترین نکاتی که در حین خرید یک دامنه‌ی دست دوم باید رعایت کنید، این است که آن دامنه تا به حال پنالتی نشده باشد. اگر از متود سئوی کلاه سیاه یا امثال آن برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید و گوگل هم متوجه این مسئله بشود، سایت شما را با جریمه‌ی سنگینی روبرو خواهد کرد که در این صورت اصطلاحا از عبارت «پنالتی شدن سایت» استفاده می‌کنند. بنابراین دور دامنه‌ای که پنالتی شده است را خط بکشید و آن را کنار بگذارید چرا که خروج یک سایت از پنالتی، چندان کار ساده‌ای نیست!
همچنین توجه داشته باشید که مالک سایتی که پنالتی شده است، به عنوان یک اسپمر نزد گوگل شناخته می‌شود. اگر پیش از این سایتی داشته‌اید که پنالتی شده، پیشنهاد می‌شود دامنه‌ی جدیدتان را به اسم کسی دیگری ثبت کنید تا گوگل دیدگاه منفی‌ ای نسبت به وب سایت جدید شما نداشته باشد.


در پایان مجددا تاکید می شود که هنگام خرید یک دامنه به نکات بالا به صورت جدی توجه نمائید تا هزینه ای که میکنید هدر نرود.